Tietokantahaku
Kuva: Heli Rekula
Requiem (Kekäläinen)
Koreografi |
Kekäläinen, Sanna |
Kantaesitys | 10.3.1996 |
Kantaesityspaikka | Turbiinisali, Kaapelitehdas, Helsinki |
Suomen ensi-ilta | 10.3.1996 |
Suomen ensi-iltapaikka | Turbiinisali, Kaapelitehdas, Helsinki |
Tyylilaji | Nykytanssi |
Lavastaja | Marja Kanervo |
Puvustaja | Riitta Röpelinen |
Valosuunnittelija | Sirje Ruohtula |
Kantaesiintyjät | Anna Airaksinen, Mika Backlund, Simo Heiskanen, Sanna Kekäläinen, Kai Lähdesmäki, Janne Marja-aho, Ville Sormunen, Leena Rouhiainen. |
Musiikki teokselle | Shoin Kanki, es./per. Katholikos choir, johtajana/conduted by Märt Krell (nauha/tape). |
Muu musiikki | W.A.Mozart: Requiem, levytys/recording: Nikolaus Harnoncourt, Concentus Musicus Wien, Konzertvereiningung Wiener Staatsopern Chor. |
Kuvaus |
Teoksen käsiohjelmassa todetaan: "Tanssiteos perustuu W.A. Mozartin Reuquiem -nimiseen sävellykseen, joka jäi hänen viimeisekseen. Lähtökohtana käytetään toisaalta Mozartin omaa elämänkaarta, sen dramaattisuutta, säveltäjän taiteilijanlaatua ja ristiriitaista suhdetta omaan aikaansa ja ympäristöönsä, toisaalta Requiemin (sielunmessu, messu kuolleille) ylevää sisältöä. Teoksessa kohtaavat tämä päivä ja menneisyys - Mozartin musiikin eettinen ja esteettinen voima kahden vuosisadan takaa on lähtökohta tämän hetken tanssiestetiikalle ja todellisuuden tarkastelulle. Koreografi Sanna Kekäläinen on jakanut Requiem-tanssiteoksen kolmeen temaattiseen ja ajalliseen tasoon: Elävien aika, miehet; kuolleiden aika, naiset; esityksen reaaliaika, tyttö ja haavoittunut poika. Requiem -tanssiteos Mozartin hengessä kuvaa omaa aikaamme ja on myös kannanotto siihen, sen sotiin ja väkivaltaan, sekä välinpitämättömyyteen niistä." |
Tanssijat |
Airaksinen, Anna (1996) Backlund, Mika (1996) Lähdesmäki, Kai (1996) Marja-aho, Janne (1996) Sormunen, Ville (1996) Rouhiainen, Leena (1996) Kekäläinen, Sanna (1996) Lukkari, Jatta (1996) Heiskanen, Simo (1996) |