Database search
Elettyä elämää – Koreografi ja kuraattori Johanna Tuukkanen osaa yhdistää taiteen ja arjen
- Vielä en ole uskaltanut soittaa Johanna Tuukkaselle, olen vasta kerännyt hänestä tietoa, sanoo koreografi Johanna Tuukkanen. Hän löysi kaimansa vahingossa, kun matkatoimisto tarjosi saman nimisiä, mutta vääriä lentolippuja. - Seuraavaksi, kirjautuessani uudeksi opiskelijaksi Jyväskylän yliopistoon, nimelläni oli jo tunnukset sen tietojärjestelmässä. - Minua kiinnostaa omasta elämästä syntyvä autobiografinen työtapa. Tällä hetkellä pohdin, miten identiteetti muodostuu ja millaisista tekijöistä ihmisestä syntyy mielikuva. Voiko minuuttaan luoda tietoisesti? Kuinka suuri rooli sattumalla on elämänkaaren rakentumisessa, pohtii Tuukkanen. Uuteen teokseensa Meet Johanna Tuukkanen koreografi on kerännyt paljon tietoa kaksoisolennostaan. Hän on kymmenisen vuotta vanhempi kolmen lapsen äiti ja lääkäri, joka on harrastanut balettia ja ollut kokoomuksen kunnallisvaaliehdokas. Yllättäviä yhtymäkohtia on useita. - En ole varsinaisesti halunnut lapsia, mutta nyt minulla ja miehelläni on yhteensä kuusi lasta. En kuvitellut jääväni Suomeen, mutta asun Itä-Suomessa kuten kaimani aiemmin. Minäkin olen harkinnut politiikkaan menoa. Jos olisin tehnyt vain hiukan erilaisia valintoja, voisin elää kaksoisolentoni elämää! Teosta on tarkoitus esittää ainakin koreografi Johanna Tuukkasen kotona, taiteilijaperheen arjen keskellä. Esityspaikkana oma koti on uusi aluevaltaus koreografille, jolle yleisön kohtaamisen tila on yksi tärkeä taiteellisen ajattelun lähtökohta. Teatterin mustan laatikon rinnalla Tuukkanen haluaa viedä taiteen keskelle oikeaa elämää. Kosketuspintoja todelliseen elämään Esittävän taiteen maastossa Johanna Tuukkanen on uuden etsijä ja vanhan kyseenalaistaja. Hänellä on mieleenpainuva kyky yhdistää yksityiset, naisen elämän arkiset huomiot taiteellisesti korkeatasoiseen ja moniulotteiseen toteutukseen. Hän kirjoittaa ”Olen istunut saavissa, jossa on yli 50 litraa maitoa. Olen kontannut näyttämöllä. Olen rasvannut esityksissä jalkojani, maannut herneiden päällä, juossut juoksumatolla, vaihtanut vaatteita, huutanut ja kertonut elämäntarinani catwalkilla vaatekappaleiden johdattelemana. Olen tehnyt sushia, listannut ajankäytön kohteitani, kerännyt kosmetiikkapurkkeja ja tanssinut paljon korkokengissä.” Viimeisin teos Map of Scars (2012) on poikkeuksellisesti näyttämöteos kolmelle naistanssijalle. Menestysteoksessa lähes alastomat esiintyjät piirtävät esiin mustalla maalilla ihonsa kaikki arvet ja kolhut. Samalla he kertovat arpien syntyhistoriat ja paljastavat teollaan olennaisia hetkiä elämästään. Uniikin teoksesta tekee naisesiintyjien autenttinen tapa olla näyttämöllä. Sen sijaan, että esitettäisiin tai tulkittaisiin, näyttämöllä tehdään ja ollaan. Esiintyjien omaelämänkerrallinen rehellisyys ja avoimuus antaa katsojalle vapauttavan ja liikuttavan, yhteisten tunteiden jakamisen ja oivaltamisen vuorovaikutteisen kokemuksen. - Arvet on hyvä aihe, sillä meillä kaikilla on sekä henkisiä että fyysisiä arpia. Arvet ovat merkki eletystä elämästä ja ajan kulumisesta. Mutta arpia voi ajatella myös avautumisina. Kun ihoon tulee haava tai leikkaus, niin sitä seuraava arpikudos ei ole yhtä vahvaa, vaan arpi on kuin liimaa, kolmatta materiaalia. Iho on myös kiinnostava elin: se on uusiutuva organismi ja suhteessa naiseuteen ihoon kytkeytyy valtavasti merkityksiä. - Minua kiinnostaa eletty elämä ja Map of Scars:iin halusin alunperin löytää 40-, 50- ja 60-vuotiaat esiintyjät, sillä kaksikymppiset tanssijathan ovat vielä ihan lapsia, hän toteaa. En tule harjoituksiin valmiin materiaalin kanssa, vaan annan tehtäviä ja käytän paljon aikaa yhdessä olemiseen. Etsin samalla esiintyjistä tietoja ja taitoja heidän omien kokemustensa ja menneisyytensä avulla. Tämä liittyy esteettisiin arvoihini: kun asioita tehdään eikä vain esitetä, niin samalla luodaan oikeita merkityksiä ja sisältöä maailmaan. - En halua, että teokset jäävät taiteen sisäisiksi, vaan dialogisen estetiikan viitekehys suhteessa yleisöön on olennaista. Elitismin sijaan etsin kosketuspintoja todelliseen elämään ja yleisön osallistamiseen. Twirling World:ssa (2010) yleisö sai osallistua alastoman Johanna Tuukkasen ihon maalaamiseen. Teolla hän luovutti esiintyjän vallan katsojalle. Vaikka se kuulostaa helpolta, niin Tuukkanen sanoo tilanteen olleen hermostollisesti äärimmäisen vaikea. Hän kirjoittaa: ”Ihmiset ovat maalanneet rintaani sydämiä, koristelleet käsiäni ja jalkojani, piirtäneet luolapiirrosmaisia kuvioita alavatsaani ja auringon reiteeni… eräs nainen itki niin hillittömästi, että en ollut varma pysyykö hän pystyssä tai alanko itsekin nyyhkyttää.” Taide tulee kaupunkitilaan
Johanna Tuukkanen on kotoisin Hailuodosta, joka on 900 asukkaan saari Perä-Pohjolassa. Artikkeli on julkaistu alunperin Finnish Dance in Focus 2013–2014 -lehdessä englanniksi. |
|
Author | |
Artist | Tuukkanen, Johanna |